fredag 24 februari 2012

Traditioner och prinsesstårtor

Nu har ju det kungabarnet föds vilket har verkat skapat riktig uppståndelse i Sverige och alla springer till butikerna och köper prinsesstårtor. Visst är detta jätte roligt för Daniel och Viktoria och deras släkt, men för mig är det som vilket barn som helst.

Flickvännen är konditor* och hon måste gå in och jobba extra i helgen för att baka en massa prinsesstårtor. Detta är ett bevis på att folk ser möjligheterna att fira något bara för att få äta en massa bakverk, för det kan väll inte vara roligt att fira någon om inte huvudpersonen ens är med och man troligtvis aldrig kommer att träffa henne, eller sitter folk och väntar och tänker "Jag måste vara förberedd med en tårta om Daniel och Viktoria kommer hit och visar upp barnet".

Kom ihåg en historia om detta som min kompis berättade då han var ute och festade på en vardag:

"Var ute med Pelle igår och söp och firade att Carl fyllde år"
"Va!? var ni ute med Carl, är inte han lite konstig?"
"Nej! Han var ju inte med, vi var bara tvungen att ha något att fira för att få dricka"


Visst är det härligt när traditioner handlar om att fokus ligger på maten istället för det som ska firas

*Jag och flickvännen tänkte på detta innan vi blev ihop, hon gör personerna feta med bakverk och sen får de gå till mig för att bli smala. Hon tjänar pengar på det, jag tjänar pengar på det, en riktig win win situration

Inga kommentarer: