torsdagen den 15:e mars 2012

Praktik

Just nu har jag praktik i skolan då jag och en kompis är på konsultföretaget Previa (där vi fått den fina titeln "junior konsulter") och vi ska utvärdera en hälsoföreläsning som Previa hade för cheferna i Lilla Edets kommun.

Vi är nu fullt uppe med att analysera svaren och man kan inte säga att de tyckte kursen var speciellt bra. De flesta tyckte att allt var repetition och de fick inga tipps på hur de skulle arbeta hälsofrämjande. Men värst var nog ändå vad de tyckte om föreläsarna då 5 stycken tyckte att insatsen var mycket dålig, 8 stycken att den var dålig och endast 3 stycken tyckte föreläsarna var bra. Detta tillsammans med kommentarer som "Arroganta föreläsare", "Låg kompetens på kursledningen" och "att bli behandlad som vuxen, tänkande varelse av föreläsarna!" gör att man är lagom sugen på att nästa fredag gå fram och presentera detta resultat för föreläsarna i fråga och även för regions chefen för Previa.

Förbereder mig redan nu för att se den mörka blicken från chefen mot föreläsarna som säger "Mitt kontor på måndag morgon".

måndagen den 12:e mars 2012

Klätterstudie

Jag läser som sagt sista året på Hälsopromotions programmet och kommer under våren skriva min C-uppsatts där jag kommer att undersöka vilken crimp position som är bäst för vilken storlek och lutning det är på listen man håller i.

Jag kommer genomföra testet till helgen och söker därför manliga klättrare som vill vara med på testet, kommer att genomföras på Klätterdomen och tar max 1 timme. Så om någon är sugen på att vara med är det bara boka in en tid på fredag (16/3) mellan kl 12-22 eller på lördag-söndag (17-18/3) mellan kl 14-19.

Ett krav är att man måste ha klättrat i minst 1 år och klarat minst 6c på topprep. Detta har jag satt upp på grund av att det finns en skaderisk om man inte har uppnått kraven.

Om ni är sugna på att vara med så ring mig på0703-460395, maila på axelhultqvist@yahoo.se eller skriv en kommentar i kommentarsfältet och boka in en tid.

torsdagen den 8:e mars 2012

Lever som man lär ut, en svår kombination!

Avslutade nyss en kurs i näringslära, där vi på introduktionen möttes av en tjock kvinna som presenterade sig som legitimerad dietist, skulle vara ansvarig för kursen och hålla i alla föreläsningar.

En tjock dietist!? Är detta möjligt?

Jag skulle vilja se när hon satt med en överviktig kund och gav honom ett kost schema som han långsamt tar upp, kollar på den och sedan skickar tillbaka pappret till henne med en nick som säger "Detta borde du själv tänka på".

Behöver jag ens säga att det var svårt att ta henne på allvar.

tisdagen den 6:e mars 2012

Framgång, till vilket pris?

Hittade detta klipp på youtube om att bli framgångsrik. Titta på de och lyssna på texten i videon.

Även om detta klipp kan verka extremt så har den ändå en stor poäng. Det krävs massa timmar av träning för att bli framgångsrik. Studier har visat att det krävs minst 10 000 timmar av nötande på en sak för att bli expert på det. För att uppnå dessa timmar gäller det 3 timmars effektiv träning varje dag, året runt i 10 år.

Många människor vill bli framgångsrika men är inte beredda att offra det som verkligen krävs för att bli det. Man måste prioritera bort TV-program, fester m.m. för att kunna träna på det man vill bli bäst på.

Man kan tycka att alla idrott- och musikstjärnor lever ett glassigt liv men de har inte nått dit de är idag utan att ha fått offra en massa tid innan för att bli duktiga och bygga upp ett ryckte (detta gäller dock inte idol deltagarna som blir kända över en natt). Beatles gjorde bland annat sina 10 000 timmar innan de blev kända genom att åka runt nätterna igenom och spelade på massa småklubbar i London. Visst fick de ett glassigt liv senare men ingen tänker på alla de timmar, dagar, månader och år av träning som de fick lägga ner för att bli så stora som de blev.

Så om du är lika villig att bli framgångsrik på något som du är villig andas för att inte dö, kommer du förr eller senare att lyckas!

torsdagen den 1:e mars 2012

Två små filmer om klättring

Har klippt ihop två film klipp från när jag var i Västervik och från Utby i fredags. Kvaliteten är inte den bästa men det är innehållet som räknas.

Enjoy!


video


video

Lite bättre kvalité på filmerna hittas här och här

tisdagen den 28:e februari 2012

Klätterträning på domen

Jag och Olof kör just nu klätterträning på torsdag kvällar om hur man tränar för att bli en bättre klättrare och vi kommer att fortsätta med detta framöver. Ta chansen och hoppa med i en kurs och lär er hur man ska träna för att bli bättre på klättring och få värdefulla tekniktipps. Inbjudan finns nedan:

Klätterträning på Domen under våren

Nu startar vi klätterträning på Domen under torsdagskvällar mellan 18,00 – 21,00.
Kursen startar när minst 8 st är anmälda, max antal deltagare på kursen är 12 st.
Kursen kommer att vara vid 5 tillfällen.

Kursen kommer att inrikta sig på grundläggande träning men kommer även att innehålla teknik, taktik m.m.
Kursdeltagarna får träningsprogram att följa mellan träningstillfällena.
Syftet med kursen är att deltagarna bl.a skall förstå vikten av struktrerad träning för att gå vidare.

De som håller i kursen är Olof Hedberg och Axel Hultquist.

Olof Hedberg har gått Klätterförbundets tränarutbildning nivå 2 och tränar idag våra framgångsrika juniorer på Domen i Kvibergs KK.s regi.

Axel Hultquist en av våra främsta sportklättrare tränar även han ungdomsgrupper på Domen, är utbildad Idrottsvetare på GBG:s universitet.

Kostnad för kursen 1100:- + inträde.

Anmälan till Klätterdomen i kassan eller mail: info@klatterdomen.se

måndagen den 27:e februari 2012

Swebar efter träning??

Gjorde ett skolarbete för lite sen där jag skulle undersöka Swebar som är en protein och kolhydrats bar som man ska ta efter träning, liknande Gainomax bars. Dessa bars tas för bästa möjliga återhämtning och uppbyggnad av muskler.

När jag började kolla upp innehållsförteckningen insåg jag att man får i sig exakt lika mycket som en Swebar innehåller av 5 dl mjölk. Mjölken innehåller naturliga kolhydrater, proteiner, fetter m.m. som inte är syntetiska som i Swebar. Kroppen har mycket svårare att ta upp syntetiska ämnen jämfört med naturliga och därför tar kroppen tillvara på mer näringsämnen genom mjölken än i Swebaren. Mjölk innehåller även många livsnödändiga mineraler och vitaminer som inte Swebar innehåller.

Det är även stor prisskillnad, Swebar kostar ca 25 kr jämfört med 5 dl mjölk som kostar 5 kr.

5 dl mjölk efter träning kan verka mycket att dricka, men om man tar 2-3 dl mjölk samt en macka som är lättare att äta och man får i sig alla de nödvändiga näringsämnen man behöver efter träningen.

fredagen den 24:e februari 2012

Traditioner och prinsesstårtor

Nu har ju det kungabarnet föds vilket har verkat skapat riktig uppståndelse i Sverige och alla springer till butikerna och köper prinsesstårtor. Visst är detta jätte roligt för Daniel och Viktoria och deras släkt, men för mig är det som vilket barn som helst.

Flickvännen är konditor* och hon måste gå in och jobba extra i helgen för att baka en massa prinsesstårtor. Detta är ett bevis på att folk ser möjligheterna att fira något bara för att få äta en massa bakverk, för det kan väll inte vara roligt att fira någon om inte huvudpersonen ens är med och man troligtvis aldrig kommer att träffa henne, eller sitter folk och väntar och tänker "Jag måste vara förberedd med en tårta om Daniel och Viktoria kommer hit och visar upp barnet".

Kom ihåg en historia om detta som min kompis berättade då han var ute och festade på en vardag:

"Var ute med Pelle igår och söp och firade att Carl fyllde år"
"Va!? var ni ute med Carl, är inte han lite konstig?"
"Nej! Han var ju inte med, vi var bara tvungen att ha något att fira för att få dricka"


Visst är det härligt när traditioner handlar om att fokus ligger på maten istället för det som ska firas

*Jag och flickvännen tänkte på detta innan vi blev ihop, hon gör personerna feta med bakverk och sen får de gå till mig för att bli smala. Hon tjänar pengar på det, jag tjänar pengar på det, en riktig win win situration

onsdagen den 22:e februari 2012

Snö, is, gasbrännare och lite klättring

Helgen spenderades i Västervik tillsammans med ett gäng från domen. Efter mycket tvekande om det var väder eller inte till att åka bestämde vi oss för att dra, men på vägen ner började man ana att det kanske skulle bli svårt att klättra då snödrivorna bara blev högre och högre.

Första dagen spenderades på björnblocket och problemet The Office som efter en och en halv timme med snö röjning och upptorkning av grepp blev klätterbart. För min del gick det inget vidare men Mange och Geir lyckades komma upp och dagens höjd punkt var helt klart när Mange ska ta slutjuggen, där en inget ont anad Viktor håller på att torka greppet med gasbrännaren, Mange får till desperat skriket* att han ska ta bort gasbrännaren, tar handen på greppet och är nära att bränna sig.

Björnblocket

Dagen efter åkte vi till Järnforsen där vi möttes av en dyngsur sten och dagens projekt Rythm var långt ifrån klätterbart. Geir tog genast fram gas brännaren och började torka medans jag gav upp och drog till min gamla klätterhall hemma i Sävsjö och körde ett pass. Geir hade sedan efter tre timmar fått det lite torrt så han och Mange kunde sätta den.

Allt som allt var det en trevlig resa till Västervik som kan sammanfattas med att man använde mer tid att stå med en gasbrännare och torka grepp än att klättra.

Viktor

*Kan jämföras med samma skrik som en tjockis skriker då han inser att han får gå 100 meter extra

fredagen den 17:e februari 2012

Tränings tips!

Testade ett nytt klätterövning i veckan som jag tyckte var riktigt grymt.

Man gör en cirkel på ca 15-30 moves som inte har något punkt crux utan är jämn, svårigheten ska vara så du klarar ett varv hyfsat lätt men man ska börja känna att pumpen är på väg att komma.
Denna cirkel kör du sedan så många varv du orkar, tills du blir för pumpad och trillar. När man har fallit vilar man i två minuter innan man går på och kör igen till man blir för pumpad, ner vila 2 minuter och på det en sista gång. Så man kör cirkeln tills utmattning tre gånger med två minuters vila mellan pressen. Efter detta vilar man 15 minuter och så gör man samma sak två gånger till.

Detta är en perfekt träning för den anaeroba uthålligheten (när man inte förbrukar syre och bildar mjölksyra). Det kommer även bli en mental kamp då man måste klättra med pump och bara fortsätta klättra utan att släppa, för man orkar längre än vad man tror bara koppla bort smärtan i hjärnan och fortsätta.

torsdagen den 16:e februari 2012

Ibland är det bättre att bara vara tyst

Har praktik i skolan så har varit uppe i Lilla Edet och suttit med och lyssnat på när en tjej föreläser om hälsa och hälsofrämjande arbete för cheferna i kommunen.

Ett gäng kvinnor diskuterar hur man ska jobba mer hälsofrämjande på deras förvaltning, när en medelålders man med senapsgul pullover och öl mager plötsligt säger:

"Hälsa är en kvinnosak, inget vi män behöver hålla på med"

En sekunds tystnad innan helvetet bryter loss och diskussionen som följer är som hämtat ur programmet Jerry Springer.

Nån borde kanske informerat honom om att tala är silver och tiga är guld.

tisdagen den 14:e februari 2012

LCHF till barn?

Satt och kollade på kvällsöppet igår kväll på 4:an där diskussionen handlade om LCHF och om man ska ge detta till sina barn, vilket får mig att må lite dåligt. Visst håller jag med om att allt ska vara så naturligt som möjligt och man inte ska äta massa light produkter och försöka köpa ekologiskt så mycket som det går, men att utesluta livsmedel som potatis, pasta, ris, mjöl m.m. till sina barn är bara sjukt.
Vuxna får göra precis som de vill med sina liv, men att barnen ska följa LCHF där risker med denna kost kan göra att barnen inte växer i längd och hjärnan har svårare att utvecklas. Studier har även visat att barn som får i sig för mycket protein har lättare att bli tjocka i vuxen ålder.

Bland debattörerna på "ja till LCHF" sidan sitter även Katrin Zytomierska, vad hon gör där bland alla forskare och hälsorådgivare vet nog ingen, men hon är nog den som har mest tunnelseende av dem alla. Bara gå in och kolla på hennes blogg så får ni se hur hon får tonårs tjejer att börja med LCHF och dricka skräpdrycken celsius (som hon lär vara sponsrad av). Exempel är en kommentar från en tjej som skriver "Jag bara känner hur kilorna rasar när jag dricker den", hallå!!! vakna upp och inse att det är inte så enkelt att kilorna bara försvinner bara man dricker en dryck med massa kemikalier i!

lördagen den 11:e februari 2012

Vad är bäst??

Flickvännen brukar alltid klaga på att jag aldrig kommer hem solbränd efter jag varit på resor, och när jag väl är solbränd är det antagligen bonna bränna eller bara på ryggen och inget på magen.

Idag hittade jag denna bild och undrar om det inte är bättre att vara klättrare när det gäller fin solbränna än att vara cyklist?

onsdagen den 8:e februari 2012

Jensens strikes back!

Var på Jensens Böfhaus idag med några klasskompisar, som vi brukar gå till någon gång i månaden. Kan tyckas vara lite konstigt att en vegetarian går dit och äter, men potatisen där är god och man får äta hur mycket man vill av den för 10 kr, vilket vi har anammat mycket väl, 4 stycken fattiga studenter som alla tränar mycket. Servitrisens jobb blir därför att springa fram och tillbaka med nya tallrikar med potatis och man kan se på deras blickar att vi ätit för mycket för att det ska gå ihop sig för dem.

Denna gång blev de dock annorlunda då en gammal tant kommer in och får bordet bredvid oss samtidigt som vi får in vår första portion potatis. Den lukten hon har går inte beskriva med ord, nån sur äcklig doft som skulle kunna användas som hemligt vapen i nästa världskrig. Det gick inte äta och när man får fyra studenter, som skippat frukost för denna måltiden, lämna bordet innan man ens har ätit upp den första portionen potatis är det något som inte stämmer.

Börjar fundera på om Jensens har något samarbete med tanten för att få ut oss från restaurangen. För de kan inte neka oss att ge oss mer potatis, men de har sina knep för att få oss att gå innan vi är mätta!

måndagen den 6:e februari 2012

Dieter, fungerar dom?

Jag får oftast frågor angående om man ska gå på dieter som LCHF, GI, Stenålderskosten eller liknande för att gå ner i vikt eller om detta kan göra ens prestation bättre? Jag tänkte kort redogöra min syn på detta med dieter, funkar de verkligen eller är det en bluff?

I dagens samhälle proppas löpsedlarna upp om att "Lisa" gick ner 20 kilo på några månader utan att knappt röra på sig, det enda hon gjorde var att följa en diet med enkla steg. Visst säljer dessa historier och jag själv sitter och läser dem och undrar hur det gick till. För om vi tar och tittar närmare på de mest kända dieterna så som LCHF, GI, Stenålderskosten så har alla en gemensam nämnare och det är att minska på kolhydrats intaget och öka andelen fett och protein, därför ska man använda sig av så naturliga produkter som möjligt där inget fett tagits bort. När det gäller LCHF kosten så ska även de mesta av frukt och grönsakerna undvikas.

Så vad är det som är så bra med att följa dessa dieter? Jo givetvis är det att man förlorar vikt och oftast väldigt snabbt, enligt Kostdoktorn som är en stor LCHF förespråkare så går man ner 2 kilo första veckan för att sedan gå ner 0,5-1 kg per vecka, man kommer även att bota typ 2 diabetes.

Detta med att man minskar i vikt stämmer men oftast beror detta på att när kolhydraterna försvinner förlorar kroppen vatten som är bundet till glykogenet (kolhydrats reserv som finns i muskler och i levern) och man blir därför lättare, denna vikt går man givetvis upp igen när man slutar med dieten och börjar äta kolhydrater igen och oftast när man håller på med dieter så förlorar man 10-20% av muskelmassan.
Nyutkomna studier visar också att LCHF kan ge upphov till Tjocktarmscancer, Bröstcancer, ökad infektionsrisk m.m.
När man även inte får äta så mycket frukt och grönt så får vi dessutom inte i oss alla vitaminer och antioxidanter som som vi behöver och bristsjukdomar kan uppkomma.

Kolhydrater är vårat bästa bränsle för kroppen när vi idrottar och även om protein och fett kan omvandlas till kolhydrater så anser jag det bättre att få i sig riktiga kolhydrater för att kunna prestera på topp för proteinerna och fettet behöver kroppen ha till andra saker som att bygga upp muskler.
För att citera Hero i gladiatorerna när han var med i en debatt om LCHF "Jag skulle vilja se Gunde åka 5 milen på en liter olja", jag tycker detta säger mycket om dieten inte fungerar när man idrottar.

Det finns inga genvägar till att bli smal och hälsosam utan det är bara ut och motionera och ät varierad och riktig kost som innehåller alla basämnen som kolhydrater, protein, fett, mineraler och vitaminer och ät inte för mycket skräpmat och snacks, för det hela är väldigt enkelt, får vi i oss mindre kalorier än vi gör av med går vi ner i vikt och får vi i oss mer kalorier än vi gör av med går vi upp i vikt, och bli inte lurade av alla rubriker om folk som gå ner en massa i vikt pga dieter för oftast är resultatet en snabb viktnedgång men då dieten bryts ökar kilorna igen och man går upp alla kilon om inte mer igen.

Nu har det hänt!!

Aftonbladet skriver om det, Expressen har det på löpsedeln och ni kan inte tro det är sant.

Men det är det!!

Jag har äntligen tagit initiativet att starta en blogg där ni kan få inblick i mitt liv med allt vad det innebär.
Bloggen kommer att ta upp det mesta inom träning och kost, men även andra saker som händer i livet.

Så detta är starten på något nytt!

Firas av från Chain Erektion 8a i Geyik Bayiri